Lens

LENS dalam English atau LENSA dalam Bahasa Melayu dibuat dalam berbagai - bagai format (seperti, Large Format, Medium Format, 35mm Format,110mm dan lain-lain lagi) oleh berbagai-bagai pengeluar. Oleh kerana format 35mm merupakan format yang paling popular, kita akan bincangkan format ini dahulu.

Bagi pengguna NIKON SLR atau DSLR, terdapat dua format lensa yang banyak dipasaran, iaitu, Full Frame (FX) mengikut sukatan saiz 35mm filem dan Digital (DX) mengikut sukatan saiz sensor kamera, yang lebih kecil dari saiz 35mm. Kiraannya ialah 1.5x crop factor. Setiap pengguna harus peka akan format-format ini supaya tidak keliru dan dapat menggunakan lensa yang betul untuk menangkap gambar. Gambar dibawah merupakan contoh bagi lensa berformatkan 35mm dari pelbagai focal length.


Charta dibawah menunjukkan klasifikasi bagi lensa mengikut focal length dalam format 35mm SLR. Untuk mengetahui nilai focal length bagi format DX, pengguna harus membahaginya dengan crop factor jenama kamera masing-masing.

sumber asal: dpreview

Sebagai contoh untuk mengetahui nilai super wideangle ber-focal length 16mm (FX), bagi jenama Nikon (yang menggunakan 1.5 crop factor) ialah 10.667mm (DX), [16mm/1.5=10.6667mm]. Dengan itu kita harus menggunakan lensa Nikkor Fisheye 10.5mm ini, untuk merakam imej yang berdekatan. Sila layari contoh focal length yang telah disediakan untuk gambaran yang lebih jelas.

4 ulasan:

  1. salam doc, kalau saya gunakan lens 18-55m boleh ke saya dapat kan background yang blur ? jika tak menggunakan lens 50mm ? adakah kalau gunakan 18-55mm saya perlu menggunakan aparture yang besar akan dapat gambar latar belakang nya akan blur ?

    BalasPadam
  2. asmkm DR. sy shahrizan, sy masih baru dan mahu berjinak2 dalam arena mengambil gambar. sy skrang menggunakan nikon D60. boleh kah kamera sy menggunakan lens Tamron AF 18 - 200 mm F/3.5-6.3 XR Di II LD IF. adakah ia sesuai dgn main body nikon d60? bagaimana kita boleh mengetahui kesesuaian sesuatu lens memandangkan sy selalu melihat penjualan lens di internet. terima kasih dr.

    BalasPadam
  3. salam doktor, sedih saya beli D5000 tp minat lens 50mm, tp diorg ckp tak berapa masuk, guna mmg boleh :(

    BalasPadam
  4. assalamualaikum...
    hujung thn ni sy akn beli d90 dr kwn..tp body shj..pada pndpt doc,lens ape yg paling ssuai utk sy..?sy lebih gemar utk gmbar potrait..hanya kdangkala gmbr landskap..budget pn xbsar sgt..mklum la student lg..hrap doc dpt bntu..

    BalasPadam