Format

Berbagai jenis format yang digunakan di dalam dunia fotografi. Format merupakan saiz dan keluasan filem atau sensor yang terdapat di dalam DSLR. Di bawah merupakan sampel atau contoh perbandingan format yang kerap digunakan.


120mm

35mm

Contoh perbandingan format 120mm, 35mm dan Sensor digital (DX)

11 ulasan:

  1. Assalamualaikum Dr,

    Nak tanya, ni first time saya dgr 120mm, kalau anybody mention full frame, they are referring to 35mm kan, jadi, 120mm digunakan dimana yer? Terima kasih Dr.

    BalasPadam
  2. Walaikumsalam idzwan,

    Ya, kalau orang mention Full Frame SLR tu, kebanyakan masa tu they refer 35mm lah, tak kira samada filem atau digital.

    120mm ini dah jatuh kategory medium format camera dah. Medium Format camera seperti Pentax645, Mamiya RB645, Hasselbald dan jenama-jenama lain.

    BalasPadam
  3. saya ingin bertanya apa kelebihan maupun kekurangan dari 120mm dan 35mm? dan berapa mm untuk large?
    dan yang terakhir apa contoh camera 35mm format camera, dan large?
    terima kasih.

    BalasPadam
  4. Arfan,
    Kelebihan 120mm banyak dari segi saiznya, dimana lebih banyak details dapat dirakamkan. Kelebihannya juga ketara bila kita hendak membuat enlargement yang besar tanpa mengorbankan kualiti. Kekurangannya, bukan mudah hendak mengendali kamera & lensa nya. Tidak semudah kamera 35mm SLR. Untuk large format, siaz filem nya sendiri dah berukuran 8"x10".

    Contoh kamera 35mm, sila lihat kenapa saya pilih nikon dan bagi large format, boleh lah arfan goggle search jenama seperti Llinhorf.

    BalasPadam
  5. Ingin bertanya kpd doc. Format nie bergantung kpd camera(body) atau lens. Tq

    BalasPadam
  6. Sdr Azmi, Format ni bergantung kepada kamera.

    BalasPadam
  7. tahniah doc kerana berjaya membuat tutorial berbhasa melayu seperti ini...di sini sya ada persoalan...doc kata d300 dx format manakala d700 fx format...apakah perbezaan fx format dan dx format?

    BalasPadam
  8. Salam doc,saya telah memiliki Nikon D5000 dan bercadang menambah lens 55-200mm DX AF-S cuma saya tak pasti mengenai flash yang sesuai.
    *walaupun minat ambil gambar tapi D5000 ni saya beli secara terburu-buru
    -Mohd Nor

    BalasPadam
  9. doc Saya Abang haffali....Saya pun bru je mencebur diri dalam arena ini jadi saya Nikon D 5000 .Soalan saya apakah mm lens yg patut kita lihat utk gambar jauh tp kulaitinya tidak berubah,adakah semakin besar nombornya semakin jauh fokus nya ? tq as'kum

    BalasPadam
  10. Saya Abg ,nak tanya adakan semua lens jena nikon dpt digunakan Pendek kata Ngam dgn Nikon D5000

    BalasPadam