SLR

SLR merupakan singkatan untuk Single-Lens Reflex. Kamera SLR menggunakan pergerakan cermin (mirror) otomatik untuk memantulkan imej 45 darjah kearah viewfinder seperti yang ditunjukkan pada gambarajah dibawah. Apabila menggunakan kaedah ini, sesuatu imej yang hendak dirakamkan oleh sesorang fotografer, pada permulaannya, akan melalui sistem lensa (1), dipantulkan oleh cermin (2), melalui focusing screen (5), condensing lens (6), pentaprism (7) dan akhir sekali boleh dilihat melalui viewfinder (8). Dengan cara begini seseorang fotografer boleh melihat akan komposisi, fokus dan sebagainya perihal imej tersebut sebelum merakamkannya.



Setelah berpuas hati dengan komposisi imej tersebut, fotografer akan menekan butang shutter. Ini menyebabkan cermin (2) naik keatas secara otomatik (lihat arah anak panah), membuka bidai shutter atau shutter curtain (3) dan membenarkan imej tersebut dirakamkan pada filem atau sensor kamera (4). Setelah selesai proses rakaman, bidai shutter atau shutter curtain (3)akan tutup dan cermin (2) akan kembali ketempat asal secara otomatik. Ini membenarkan fortografer itu melihat semula melalui viewfinder (8) untuk rakaman imej seterusnya.

Sumber asal: Wikipedia

8 ulasan:

  1. Salam Dr. Saya ada masalah dgn D60 saya. Baru2 ni masa nak tembak habuk guna blower, saya tak perasan anak saya dah letak muncung blower tu dalam mulut dia. So bila saya tembak maka habis bersemburlah air liur kat cermin dalam body tu. Then saya guna kain dan lap sampai kering tanpa saya sedar saya dah tersentuh focusing screen (masa tu pulak taktau yg focusing screen tu tak boleh direct contect). Skrng ni focusing screen tu dah kotor. Kat view finder boleh nampak dgn jelas ada strike dgn dust. Masa shoot portrait tak nampak sgt tapi kalu shoot ke langit mmg nampak habuk mcm burung gagak sedang terbang di langit. Saya dah try tembak blower dua tiga kali tapi masih tak hilang jugak. Soalan saya, focusing screen tu boleh ditukar bila2 masa atau perlu tunggu service nanti tukar sekali? Sbb ini melibatkan kos yang saya pasti agak tinggi. D60 tu pun baru beli bulan jan 2009. Shutter count tak sampai 10ribu lagi. Berbaloikah kalau saya tukar focusing screen tu saja? T.kasih Dr

    BalasPadam
  2. Saya cadangakan agar saudara hantar ker Nikon service centre. DSLR ni beza dengan SLR. Kalau SLR, saya guna blower sendiri tapi DSLR, saya sendiri hantar ke Nikon untk bersihkan, tambahan lagi servicenya percuma.

    BalasPadam
  3. Nampak gaya kena tunggu bulan puasa baru bleh hantar service. Job dah penuh sampai bulan 7 ni. Kamera back up pun tadak. T.kasih atas nasihat Dr.

    BalasPadam
  4. asslamualaikum.
    Dr. saya ingin bertanya bagaimana ingin mengambil picture asap kepol tu eh? apa appeture dan shutter yang elok digunakan? sebenarnya saya peminat photographer malah slr pun takde. tak mampu nak beli lagi.

    BalasPadam
  5. kalau gitu.. susah la nak explain

    BalasPadam
  6. assalamualaikum...dr,

    saya dah lama berminat ttg fotografi...dan berhajat nk beli nikon atu hari nnt...

    saya ingin bertanya apa beza antara SLR dan DSLR?

    kalau Nikon d70s....sesuai dak utk kategori C?

    BalasPadam
  7. Salam Doc..Apa angle yg sesuai kalau lens yg saya gunakan ialah s=7.8-46.8mm (1:2.8-3.1)more to compact camera.Maksud saya ,saya biasa guna camera ni utk jenjalan..jarak dekat atau jarak jauh utk gambar yg baik..komen kat blog saya Doc...Thanks

    BalasPadam
  8. Salam.. Doc, Eos 1000d sy ada masalah pda Focusing Screen... Adk bongsu sy scra tdk sengaja telah memegang focusing screen tersebut dan menyebabkan scratch.. blh tak ia digantikan dan berapa kos yg mungkin terlibat utk menukarnya???

    BalasPadam