Photograghy : Fotografi

PHOTOGRAPHY atau dalam bahasa melayu, FOTOGRAFI merupakan satu proses rakaman imej dengan kaedah merakamkam cahaya keatas media atau bahan yang sensitive kepada cahaya (light-sensitive material), seperti filem atau sensor. Patern cahaya yang di keluarkan atau dipantulkan oleh objek-objek ini memlalui sesebuah lensa , dirakamkan pada filem atau sensor dengan menggunakan kamera.

Fotografi adalah Photography dalam English yang telah di-Melayu-kan. Perkataan "Photography" berasal dari perkataan Peranchis "photographie" yang didasarkan kepada dua perkataan Greek, φως phos ("light") yang bermaksud cahaya dan γραφίς graphis ("stylus", "paintbrush") yang bermaksud "stylus", berus lukisan atau γραφή graphê ("representation by means of lines" or "drawing") yang bermaksud sesuatu representasi menggunakan garisan atau lukisan.

Apabila kedua-dua perkataan ini digunakan bersama, ia memberi maksud "melukis dengan menggunakan cahaya" atau "drawing with light" dalam English. Lazimnya, hasil dari fotografi ini dipanggil fotograf atau dalam istilah singkat foto.

Sumber asal: wikipedia

2 ulasan:

  1. Saya kegum dengan penerangan Dr Faisal mengenai dunia fotografi ni... Saya sendiri baru saja nak menceburkan diri dalam bidang ini - mungkin tergolong dalam group (b). Saya pun bercadang utk memiliki sebuah DSLR jika ada rezeki nanti. Buat masa sekarang, saya hanya guna campact camera saja. Tak mampu nak beli SLR. Saya juga sama spr Dr, berminat dengan duni fotografi dari kecil lagi. Duit poket saya banyak habis utk proses gambar2 yg kebanyakannya tak menjadi sbb guna kamera yg tak bagus dan tak de kepakaran dalam fotografi masa kecil2 dulu... Hahahahaa... Hanya selepas umur dah nak dekat 40 ni baru la ada peluang memiliki camera yg OK skit... Saya ucapkan terima kasih sbb share ur knowledge pasal fotografi ni... Ianya mmg banyak membantu saya.

    BalasPadam
  2. saya no basic langsong dlm photog nie....bahsa photog pun sy kurang paham...harap DR boleh beri tujuk ajar yerr.

    BalasPadam